El futur de la marca Catalunya al món

L’objectiu d’aquesta taula és analitzar la importància de tenir un bon posicionament de la marca-país a nivell internacional i com a influeix en les inversions estrangeres a casa nostra, a més, de valorar l’impacte d’aquesta marca com a reclam turístic els propers anys.


Per aconseguir aquests objectius cal valorar quins han de ser els atributs-valors més representatius de la marca Catalunya en els propers temps, quins són actualment, com s’ha de treballar, qui hi ha de participar,, quins països són els més estratègics per nosaltres i quin posicionament té actualment. També es destacarà quin paper han de jugar les administracions vs l’àmbit privat.

Ponents:
  • Sr. Josep Lluís Bonet, President de Freixenet i Fira de Barcelona. (Veure video)
  • Sra. Roser Clavell, Viceconsellera d’Afers Exteriors i Cooperació de la Generalitat de Catalunya (Veure video)
  • Sr. Ignasi de Delàs, Director de l'Agència Catalana de Turisme (Veure video)
  • Sr. Joaquín Lorente, escriptor i fundador de l’agència MMLB (Veure video)
  • Sr. Carles Ruiz, Diputat de turisme de la Diputació de Barcelona (Veure video)
  • Sr. Eugeni Osàcar, Director de Recerca EUHT CETT-UB (Veure video)
Moderador:
  • Humberto Salerno, periodista


14 comentaris:

  1. Ernest Cebrián 1CM:
    La marca de Catalunya arreu del món te una història força moguda, a causa de la gran varietat d’atractius que ofereix la comunitat. Sens dubte, l’objectiu principal per ha establir en el futur Catalunya com una marca determinada, es la recerca d’una sèrie d’elements més característics que siguin els que definiran el nostre país mes enllà de les nostres fronteres. Per això hem de tenir clares algunes idees; ser capaços d’identificar els elements importants i destacats de la comunitat que ja tenim (F.C.Barcelona, qualitat de vida, platges mediterrànies) i ser capaços d’aplicar els valors propis que ens defineixen com a poble, com la innovació, el treball i la persistència, per un cop definit el nostre model ser capaços de crear una promoció de la marca catalana que sigui de qualitat i molt competitiva, ja que les marques que hi ha al mercat així ho exigeixen.

    ResponElimina
  2. Judit González Chust, 1CM.

    Sota el meu punt de vista, penso que el més important és potenciar la marca de Catalunya que ja tenim, és a dir: sol i platja, Pirineus, Barça, gastronomia, Barcelona... i en definitiva, pel que internacionalment se'ns coneix.
    D'aquesta manera es pot enfortir una marca ja existent, sense necessitat de crear-ne una de nova ja que aquesta de moment ens va bé i ens aporta una quantitat important de turistes.
    Ara bé, una vegada aquests turistes ja estan aquí, si que veig convenient promocionar altres opcions existents com ara el turisme cultural per Catalunya, entre altres.
    El que es pretén aconseguir és que el turista esculli Catalunya, i una vegada aquí se li desplegarà un ventall de possibilitats alternatives i paral·leles a les que ja coneixia prèviament.
    Serà el pròpi turista qui explicarà la seva expriència, és una manera diferent de promocionar-se sense crear noves marques, ja que penso que és més forta una sola marca que ens identifiqui que no moltes i insignificants (des del punt de vista internacional).

    És cert, també, que es vol arribar a un turisme de més qualitat, no tant massificat ni estacional, però com ja he mencionat, penso que seria més convenient reestructurar i gestionar des de dins per satisfer aquesta nova demanda la qual es pretén atraure i després ja es promocionarà a nivell internacional.
    D'aquesta manera es pot mantenir el turisme tradicional (sol i platja), mentre que es treballa per arribar a altres consumidors de més qualitat, sempre mantenint el motor del turisme.

    ResponElimina
  3. Helena Marín Soto, 1CM.

    Segons Eugeni Osàcar, Director de Recerca de la EUHT CETT-UB la marca és l’element intangible més important que tenen tant les destinacions com les empreses i ha d’ajudar a que el país sigui reconegut i valorat internacionalment.
    En el cas que ens ocupa, hem d’intentar millorar la marca Catalunya i per tant, hem de tenir present quins son els valors actius que tenim per potenciar-los, aquesta marca Catalunya s’ha de reforçar sobre els valors que ja tenim ja què crear una marca és difícil.
    Cal basar la nostra imatge en la qualitat, el mediterrani, la gastronomia, l’esport i defensar la cultura des d’un punt de vista ampli i heterogeni.
    Per tal de aconseguir reforçar aquest distintiu català és necessària la pròpia dignitat com a país, amb les pròpies manifestacions culturals. S’ha d’aconseguir que els catalans tinguin un fort desig de pertinença, un orgull i una moral de país, això és el que necessiten els catalans mostrar-se orgullosos d’obrir-se al món, tal i com clama, molt acertadament, l’escriptor i fundador de l’agència MMLB, Joaquín Lorente. No obstant aquest sentiment col•lectiu també s’ha de desenvolupar una major cooperació entre organismes públics i privats i basar-nos sempre en la qualitat del que oferim.

    ResponElimina
  4. Elena López Tarragón, grup1CM, 300333

    Tal com exposen els diversos ponents sobre la temàtica “El futur de la marca Catalunya al món” es pot arribar a una mateixa opinió, i és que hem de preservar i, alhora, promoure aquesta marca, la nostra marca.
    Se’ns diu que Catalunya ha de continuar construint la seva “etiqueta” en funció dels valors ja creats prèviament, és a dir, es tracta d’aprofitar els valors existents i crear-ne de nous. Aquests valors existents serien tals com la qualitat de vida, el paisatge o la singularitat del territori.
    Per construir la nostra marca ens recolzem en 3 estratègies, que són el valor de identitat (cultura , tradicions...), la innovació (que no només ha de ser tecnològica, sinó en quant formes de treball), i la qualitat.
    A més, seria positiva la creació de fets diferencials del país, o sigui, diferenciar-nos de la resta, donar-nos a conèixer, internacionalitzar-nos, obrir-nos a la resta del món.
    La marca ha d’ajudar a aquest reconeixement i a la seva valoració. És important, doncs, estructurar i reforçar correctament la cultura (aspecte molt heterogeni), la gastronomia (de importància elevada) i l’esport (com és el cas del Futbol Club Barcelona).

    Sota el meu parer he de dir que opino d’igual manera que els experts que apareixen al vídeo, és a dir, per tal d’expandir-nos arreu del món cal fer una bona promoció de la marca, s’han de crear nous valors, però prenent com a referència els anteriors, hem d’aconseguir ser encara més competitius, avançar amb les TIC, innovar en tots els sectors, etc.

    ResponElimina
  5. Sara Morera Muñoz codi:300331 1CM GT

    Durant molts anys hem estat subjectes als tòpics de la marca d’Espanya i ens hem mostrat com allò que no érem. La imatge que dona Espanya com les sevillanes (vestits de flemencs), toros, etc. també han format part de la nostra imatge, tot i no tenir una cultura diferent, per això hem d’evitar que productes com aquest es generalitzin a Catalunya si volem que se’ns distingeixi com el que realment som.
    Tan és així, que per crear la nostra marca podem fer ús de molts recursos com la gastronomia, les tradicions, la història, l’arquitectura, etc. I demostrar la qualitat que podem oferir.
    Així mateix, hi ha moltes empreses que per si soles, d’una manera indirecte, promocionen la marca Catalunya, i crec que caldria, que totes les propostes que aquestes han decidit mostrar de cara al públic s’haurien d’unificar i crear una marca única i consolidada amb l’ajuda de l’Agència Catalana del Turisme per fer la promoció i publicitat.

    ResponElimina
  6. ARIADNA SARGATAL LLINÀS - 300366 - 1AM

    La marca s'ha de construir, segons la meva opinió, sobre els elements i valors que ja tenim, els quals són molts i molt diversos, per tal de potenciar Catalunya el màxim i que no quedi subjecta als valors de l'estat espanyol. Per aconseguir-ho, els elements i els valors sobre els quals ens hem de basar, han de ser sobretot, elements ja existents actualment i de molta importància i valor cultural i paisatgístic, com les platges de la Costa Brava i el F.C.B, i també valors de qualitat, destacant no només la qualitat en el sector sinó també la bona qualitat de vida de la comunitat. A més cal reconèixer altres valors que ens identifiquen, com pot ser la innovació.
    És així com a partir de la promoció d'aquests valors i elements crea Catalunya la seva pròpia marca, avui en dia, molt competitiva i de gran qualitat.

    ResponElimina
  7. CRISTINA MIRABET CANTÓ - 300302 - 1CM

    Després d’haver vist el video i d’informar-me sobre la situació del futur de la marca Catalunya, penso que està molt bé que des del Govern és vulgui treballar i potenciar dita marca però Catalunya no és prou reconeguda a l’exterior, és a dir, és un destí important però no una marca suficientment posicionada en el mercat. Per tant, seria convenient concentrar els recursos de les diferents Administracions Públiques catalanes en les marques de Catalunya més reconegudes, com ara Barcelona i la Costa Brava. Trobo oportú que la Generalitat vulgui consolidar la marca Catalunya i situar-la a Europa per reactivar el turisme però aquesta s’ha de construir a partir dels actius que ja té, els ha d’assimilar, identificar i treballar per tal de potenciar-los i poder fer una bona promoció. Com per exemple el FC Barcelona, que ajuda a potenciar la marca Catalunya en altres territoris. Així doncs, crec que perquè Catalunya com a tal arribi a tenir un bon posicionament, primer haurà de potenciar aquells valors-atributs que ja són potents a l’exterior, com ara Barcelona, la Costa Brava, el Barça...ja que a la vegada serà més eficient i ens estarem promocionant igualment.

    ResponElimina
  8. MATILDE JIMÉNEZ VILLALBA -300317- 1AM

    Actualment la marca turística Catalunya és l’element intangible més important per construir una bona imatge del territori cap a l’exterior. Per assolir aquest objectiu en un futur, cal tenir molt present tres pilars fonamentals : INNOVACIÓ, CONSTANCIA i QUALITAT.
    La principal pregunta és: Quins valors es poden potenciar? Doncs bé, és senzill, cal utilitzar els valors que ja té Catalunya, aquells aspectes que la diferencien dels altres, que la fan única i singular, com LA GASTRONOMIA, L’ESPORT, LA QUALITAT PAISAGÍSTICA... etc.
    A partir d’aquests valors ja existents és necessari incorporar-ne de nous i mica en mica anar millorant la marca que identifica Catalunya i per tant la imatge que es transmet cap a l’exterior.

    En conclusió, en els propers temps és necessari reforçar la marca Catalunya per fer-la més forta utilitzant els aspectes més singulars i característics ( la cultura, la tradició...) del territori aconseguint que de cara a l’exterior es creï una imatge que realment identifiqui i representi única i exclusivament a Catalunya. Des del meu punt de vista encara no s’ha assolit del tot aquest objectiu perquè de cara al turisme, Catalunya encara està massa lligada als valors d’Espanya. Només cal passejar-se per les rambles de Barcelona i observar les petites paradetes de “souvenirs” plenes de sevillanes i “toritos” abans que d’altres elements més característics de Catalunya com a territori de qualitat.

    ResponElimina
  9. DANIELA MORELLI-300323-1AM

    Després de veure el vídeo, actualment veiem com el govern esta començant a prendre mesures per tal que Catalunya sigui coneguda a nivell mundial. Ja no tant sols ens conformem amb la propaganda que dur a terme el país espanyol, sinó que hem de buscar la divulgació de totes les qualitat que té la nostre comunitat autònoma.
    La marca de Catalunya, des de sempre s’ha vist fortament influenciada per allò que identifica a Espanya. Tot i les grans similituds que hi ha al nostre país, la cultura de cadascun es viu de forma diferent. Per tant, allò que és representatiu d’un territori no ho és d’un altre.
    És a dir, el govern i les empreses turístiques són els que s’han de fer responsables de dur a terme una política de promoció i propaganda. No tant sols de la ciutat comtal sinó també de tota la oferta que hi ha, com la seva gastronomia, els esports que es poden dur a terme, la seva costa, els Pirineus....

    ResponElimina
  10. TERESA ROVIRA - 300356 - 1AM
    La marca Catalunya, des del meu punt de vista, és un distintiu que representa uns valors únics en tot el món.
    Per tal de promocionar-se i competir davant d'altres marques, Catalunya ha d'assumir els elements existents, innovar a partir d'aquests i si fos necessari crear-ne de nous per continuar creixent com a marca.
    Tal i com ha dit el Sr. Ignasi de Delàs, la marca Catalunya s'ha de construir sobre tres pilars fonamentals. El primer d'ells és el valor d'identitat que defineix Catalunya des del punt de vista cultural. En segon lloc, trobem la innovació, no només en la tecnologia sinó també en la forma de gestionar i treballar. Per últim, el Sr. de Delàs ens parla de la qualitat com a factor de posicionament estratègic.
    Personalment, afegiria un quart valor, la sostenibilitat. Tenint en compte les noves inquietuds del turista actual, on una de les seves preocupacions és el respecte cap al medi ambient, és

    Tenint en compte les noves inquietuds del turista actual, personalment afegiria un quart valor, la sostenibilitat. Aquest últim element es centraria principalment en la seva preocupació cap al medi ambient i els mètodes que utilitza el lloc de destí en relació a ell.

    Finalment, concluiria comentant que totes les marques i en concret la de Catalunya es basen en els seus valors i tributs.

    ResponElimina
  11. MAX UGARTE 1CM

    La imatge i marca de Catalunya al món, s’ha de treballar amb els atractius que aquesta ja posseeix com ara la diversitat demogràfica, que engloba platja muntanya i pirineu, i fa de la nostra demarcació un lloc particular i inconfusible, a més a més s’ha d’emfatitzar valors singulars com el talent, la qualitat de vida i la gastronomia i que aquests representin el nostre territori sense deixar de banda el gran patrimoni cultural i històric del qual disposem, aquests doncs han de ser els element sòlids que ens marquin com a un model distintiu de les altres regions.

    Trobo que el model propi de la marca de Catalunya disposa de més que elements i valors per ser eficient i per a posicionar-se en un mercat punter d’atracció de turistes i com a marca de qualitat i competitiva, però l’assumpte que queda pendent és el d’una bona promoció, ja que hi ha molts indrets turístics i formes de turisme desconegudes o poc potenciades per la presa de difusió que s’endu sempre l’arquetip de sol i platja. En certa manera és l’aspecte més característic i important, però caldria obrir les portes a noves metodologies de foment del turisme, per a fer d´una Catalunya un indret que gaudeix d’un gran ventall d’ofertes en tots els àmbits del turisme i diversificar així la oferta cap a noves vies de comercialització que en temps de crisis sempre serà eficaç.

    ResponElimina
  12. PATRICIA OSIO 1CM 300341

    La marca Catalunya té una importancia molt gran tant a nivell nacional com a nivell internacional. Cada any ens visiten molts turistes i la majoria venen atrets pel clima i les platges. Però no només tenim platges i bon clima, tenim altres recursos i això és lo que es té que demostrar.

    Catalunya es coneguda al món entre d'altres per la seva gastronomia, per l'esport, per la cultura, etc. Per poder evolucionar més, s'ha de reforçar lo que ja tenim però per altra banda, s'ha d'innovar i s'han de buscar altres tipus d'atractius.

    Per altra banda, s'ha de potenciar la promoció a l'exterior i s'ha de donar una bona imatge de les ciutats.

    En conclusió s'ha d'oferir un turisme diversificat i de qualitat.

    ResponElimina
  13. Marta Murillo García, 300332 1CM:

    Catalunya és una de les CCAA més visitades del nostre país, això vol dir que la imatge o la marca que hem donat és de bona qualitat ja que ha sigut capaç de atreure molts turistes. No obstant, penso que Catalunya ha desaprofitat molts dels recursos que en realitat té o no ha sigut capaç de vendre’ls del tot bé, la raó és que Catalunya té de tot: cultura, tradicions, innovació,ciència, religió, esports, compres, sol i platja, arquitectura, industria, muntanya... i personalment crec que no s’ha aprofitat tot, no ha sigut capaç de arribar a totes les tipologies de turisme de manera igualitària, s’han donat a conèixer molt algunes tipologies i d’altres molt poc.
    Crec que a partir d’ara, amb tot el que tenim la sort de tenir a Catalunya, hauríem de ser capaços de poder atraure qualsevol tipus de turisme, arribar a agradar a qualsevol persona i a més fer que el turista, excursionista o visitant marxi content i amb ganes de tornar. També penso que hi ha moltes coses que es poden millorar i que cal lluitar per millorar la nostra marca i la imatge, per exemple la seguretat, la sostenibilitat, la innovació, la estacionalitat...

    ResponElimina
  14. Penso que Catalunya té una marca bastant atractiva cap al exterior, prova d'aixó está en el milers de turistes que rebem anualment. Però potser el tema clau està en com es realment aquesta marca, es una imatge que s'ajusta a la realitat? O més be, es una imatge idealitzada que s'ajusta a un cànon de marketing per enxampar turistes cada any?

    Estic parlant d'una dicotomia bastant clara,una part d'els que vivim a Catalunya, coneixem realment quina es la nostra cultura, el nostre patrimoni, les nostres tradicions ( sardanes, castellers, correfocs,la nostra gastronomia, festes populars), l'altre part que malauradament potser es la majòria, només es queda amb el elements més superficials, que són els que utilitzem per a la captació i atracció turística: el nostre clima y els nostres recursos naturals: sol, costa, platja, neu, montaña.

    Em penso que queda bastant clar que potser alhora de captar nous turistes, si el que realment es guanyar en turisme de qualitat y evitar d'aquesta manera el turisme de quantitat y les massificacions en certes temporades, no seria mala idea, començar a integrar en mitjans de comunicació i estrategies de atracció turistica, els nostres veritables icones i referents que ens identifiquen durant el dia a dia.

    Alberto Larcuen, 1 CM ,300321

    ResponElimina