Construir la marca Catalunya per ser més competitius

Per afrontar els reptes d’un món global qualsevol territori, ciutat o país ha de disposar d’una marca reconeguda i valorada que li permeti un bon posicionament mitjançant el reconeixement d’atributs i valors.

A l’hora de dissenyar estratègies de futur en el sector turístic, cal dir que ara és un bon moment per reflexionar sobre la conveniència de construir i posicionar una marca país que pugui ampliar nous horitzons de competitivitat.

Catalunya rep anualment 27 milions de turistes estrangers i és una de les primeres destinacions turístiques d’Europa. Ara bé, quants d’aquests ho fan atrets per la marca Catalunya? Actualment, podem afirmar que és una proporció mínima respecte la influència d’altres marques representatives del territori com Barcelona, Costa Brava, Costa Daurada o Espanya.

Per tant, un punt a tenir en compte és que davant d’aquesta situació pot semblar que la marca Catalunya respon més a una voluntat política que a una necessitat de mercat. Tot i així, l’anàlisi no hauria de radicar tan sols en aquesta visió sinó que val la pena explorar d’altres perspectives de caràcter econòmic i empresarial, sobretot si tenim en compte l’experiència i els bons resultats de la marca Barcelona.

Sens dubte, Catalunya disposa d’elements singulars i diferenciadors que haurien de convertir-se en els atributs clau de la seva marca. Per tant, si es vol ser competitiu s’ha d’apostar fort per reforçar els seus trets d’autenticitat en relació a altres destinacions.

Tanmateix, el punt de partida de la marca Catalunya és feble respecte d’altres marques d’èxit internacional esmentades anteriorment. Per això cal tenir clar quin posicionament ha de tenir la marca país amb la voluntat de sumar valors, atributs i objectius respecte la resta de marques.

En la mesura que el món empresarial turístic, i d’altres sectors clau de l’economia, percebin que la marca Catalunya genera valor afegit i comparteix els interessos comuns, el seu reconeixement dins i fora del país creixerà de manera important.

Així doncs, la cultura heterogènia i única, la història mil•lenària i àmbits emergents com la gastronomia i l’esport han de vertebrar que la marca Catalunya sigui més reconeguda i valorada, aconseguint el factor clau de “sumar”.

EUGENI OSÀCAR
, Director de Recerca del CETT

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada