EL DESENVOLUPAMENT TURÍSTIC MITJANÇANT LA COMPETIVITAT DE CLÚSTERS I EL CAPITAL INTEL·LECTUAL

“El desenvolupament turístic mitjançant la competitivitat de clústers i el capital intel·lectual”


René Villareal, assessor de la presidència de la República Dominicana presenta la seva experiència de transformació del turisme en aquest país a partir d’una estratègia basada en la innovació i la competitivitat

La conferència taula rodona també va servir per explicar el cas de Monterrey (Mèxic) com a clúster de turisme de salut en la que ha col·laborat el mateix Villareal i és un model referent a Llatinoamerica.

Barcelona, 7 de juliol del 2010

El dimecres 7 de juliol l’observatori “Esmorzars CETT” va comptar amb la presència de René Villareal, assessor de la presidència de la República Dominicana i expert en clústers per oferir la conferència “el desenvolupament turístic dins d’un pla de competitivitat sistèmica” . Tanmateix, la conferència va comptar amb un debat en el que van participar Ignasi de Delàs, director de l’Agència Catalana de Turisme, Salvador Estapé, Gerent del Centre de Recerca Sector Públic-Privat IESE Business School i David Peguero, Director de CETT Consultors.

Fa 3 anys René Villareal va desenvolupar pel Govern de la República Dominicana el Pla Nacional de competitivitat sistèmica amb l’objectiu de fixar una estratègia de transformació del sector turístic que li ofereixi més valor afegit i un creixement econòmic sostenible amb més oportunitats. Aquesta estratègia es basa en d’implicació de les empreses per a la consolidació de clústers (concentració d’empreses especialitzades d’un mateix sector amb la voluntat de cooperar entre elles) a nivell sectorial i institucional.

En aquest sentit, Villareal destaca la conveniència de treballar en un procés de transformació de l’activitat industrial al coneixement, tenint en compte que el capital intel·lectual és fonamental per assolir nous reptes competitius. Per això cal una política pública que faciliti aquest canvi i avançar per generar nous valors a la indústria.

Els atributs que ha de tenir una empresa competitiva en el marc de la globalització és: intel·ligent en l’organització, flexible en la producció i àgil en la comercialització. D’aquesta manera, es pot crear capital empresarial i laboral.

Per a que les empreses puguin tirar endavant iniciatives més competitives és imprescindible que hi hagi bones infraestructures i condicions macroeconòmiques que facilitin la creació de clústers.

La competitivitat sistèmica es basa en 10 pilars: Empresarial, laboral, organitzacional, logística, intel·lectual (capacitat d’innovar), macroeconòmic (preus i estabilitat de la conjuntura econòmica), comercial (política de promoció i exportació a l’exterior), Institucional, governamental i social.

Segons Villareal, “l’avantatge competitiva en el sector turístic no passa per una mà d’obra barata amb productes de baix cost sinó oferir productes diferenciats de més valor afegit. Per tant, és necessari capital intel·lectual i centres d’innovació i en aquest cas, la solució per a les pimes són els clusters.

En el cas de la República Dominicana el repte pendent és passar del model d’oferta turística del tot inclòs a una comunitat integrada que permeti generar una oferta complementaria. Per tirar endavant aquest model es requereix un context que contempli una infraestructura adequada, un ordenament territorial, recursos humans i seguretat. Villareal va posar l’exemple de la zona de Cancún (Mèxic) amb el desenvolupament d’una oferta d’alta cuina.
En el camp turístic, la competitivitat sistèmica també s’ha pogut aplicar i encara està en fase de desenvolupament mitjançant un cluster de salut a Monterrey (Mèxic) seguint l’exemple de Houston (EUA) i que persegueix un model associatiu i tècnic entre empreses. Aquest és el cas d’hospitals com el de Muguerza i San José a més de clíniques privades especialitzades que s’han posicionat amb un alt nivell d’atenció de la salut i qualitat en el servei que els permet captar un turisme provinent dels Estats Units. Aquestes institucions actuen d’acord a una certificació de la Joint Commission (EUA) que garanteix que les institucions ubicades en el clúster mexicà ofereixen una qualitat dels serveis del mateix nivell que el país veí. A més, aquest model també inclou paquets turístics amb tarifes adequades i serveis integrals mitjançant un acord amb companyies aèries nord-americanes.

Per la seva part, Ignasi de Delàs, Director de l’Agència Catalana de Turisme, va respondre a aquesta iniciativa explicant que la Generalitat està treballant a Catalunya per potenciar un clúster econòmic en el sector del turisme de salut. D’altra banda, també va assenyalar que en aquests moments és fonamental el compromís privat en l’aportació de recursos i que el sector públic ha de contribuir en el marc de desenvolupament però al mateix temps ha de ser generós en el protagonisme de les empreses.

En el torn d’intervencions, David Peguero, Director de CETT consultors va exposar que un dels problemes que té la República Dominicana per el desenvolupament de clústers és l’elevat valor del sòl ja que les inversions que s’han fet en el sector turístic fins ara s’han plantejat en termes d’especulació immobiliària en comptes de consolidar iniciatives empresarials turístiques que perdurin en el temps.

Peguero va posar com a exemples d’aquest tipus d’inversions especulatives clústers turístics com Punta Cana, Samaná, Puerto Plata o Juan Dolio. Tanmateix, el responsable de CETT consultors creu que el sector privat ha de marcar el model de desenvolupament a la República Dominicana però el sector públic ha de marcar els límits per a que no es converteixi en una inversió exclusivament especulativa.

Per la seva part, el gerent del Centre de Recerca sector Públic-Privat d’IESE, Salvador Estapé va posar èmfasi que en el model de clúster no és necessari que tota la cadena de valor que ofereixin les empreses estigui concentrada en un mateix punt geogràfic ja que les noves tecnologies permeten sinergies i el desenvolupament de funcions des de la distància. En tot cas, és important mantenir in situ totes les funcions associades al coneixement.

Perfil René Villareal

Premi Nacional d’Economia a Mèxic és actualment President del Centro de Capital Intelectual y Competitividad (CECIC), Institució Associada (Partner Institute) al Fòrum Económico Mundial de Davos. Com president del CECIC, ha coordinat diversos programes de competitivitat a nivell de país, estat, sector i empresa entre els quals destaquen: El Plan Nacional de Competitividad Sistémica de la República Dominicana. Entre els anys 1982-85 va ser subsecretari d’Indústria i Comerç de l’administració pública de Mèxic.

Per a més informació:
comunicacio@cett.es

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada