L’OBSERVATORI CETT REUNEIX AL SECTOR HOTELER PER A DISCUTIR SOBRE EL SEU FUTUR ARREL DE L’ESTUDI PUBLICAT PER LA CONSULTORA DELOITTE “HOSPITALITY 2015

En els propers 5 anys augmentarà la quota de mercat de turistes amb un perfil domèstic provinent de països emergents com la Xina o la Índia

Segons l’estudi de la consultora Deloitte “Hospitality 2015” en els propers anys la marca dels establiments hotelers serà un factor diferencial per captar demanda turística.

El 2015 es preveu que el 60% de la despesa turística correspongui als Baby Boomers, persones que ara tenen entre 40 i 50 anys amb un nivell de renda rellevant.

Barcelona, 09 de juny del 2011

El passat dia 7 de juny en el marc d’anàlisi i reflexió de l’Observatori CETT es van presentar les principals conclusions de l’estudi de tendències “Hospitality 2015” elaborat per la consultora Deloitte. Posteriorment es va obrir el debat amb la participació d’experts com Neus Carruesco, Sòcia-Directora de Oui Sell You; Joan Molas, President de la Confederació Espanyola d’Establiments Hotelers i Allotjaments Turístics; David Peguero, Director de CETT Consultors i Roberto Torregrossa, Director de la zona 5 estrelles i catering Prats Fatjó del Grup Husa.

El Soci de la Indústria Hotelera i Turisme de Deloitte, Jordi Schoenenberger, va exposar els principals factors que en els propers anys influiran en els establiments hotelers en un context marcat per l’estabilitat de l’economia a nivell mundial. Així doncs, segons les previsions de la consultora, es produirà un notable augment de la quota de turistes que tindran disponibilitat de viatjar corresponents a mercats emergents com la Xina o l’Índia però en qualsevol cas, aquest creixement no es farà notar tant en el cas d’Espanya, com a mínim a mig termini.

Tot i així, Schoenenberger creu que ens hem de començar a preparar per absorbir aquesta demanda de turistes amb un perfil domèstic i per tant d’un segment mitjà que s’interessarà per establiments de 3 i 4 estrelles. Les preferències d’aquest consumidor asiàtic són diferents a l’americà o l’europeu ja que estan disposats a pagar aspectes vinculats amb el luxe però no tant per una habitació. De l’estudi també es desprenen tendències vincules a la demografia. Tenint en compte l’augment de l’esperança de vida, la previsió pel 2015 és que el 60% de la despesa turística provingui dels Baby Boomers, és a dir persones que actualment tenen entre 40 i 50 anys amb un nivell de renda rellevant.

Es tracta d’un perfil de consumidor madur que espera dels seus viatges noves experiències a més del nivell de confort que actualment ofereixen els hotels.

Un altre dels factors determinants en l’horitzó 2015 és la influència de les xarxes socials en les noves generacions perquè seran decisives en la futura comercialització dels hotels. L’entorn digital doncs, també marcarà noves pautes de compra per aquest perfil de turistes més joves.

En la seva exposició, Jordi Schoenenberger, també va posar èmfasi en la importància de les marques en un món global on el consumidor pot accedir fàcilment a tot tipus d’informació. Malgrat la rellevància de la marca, els establiments hotelers hauran de mantenir la millor relació qualitat preu per continuar essent competitius.

El desenvolupament de les noves tecnologies en el model de negoci serà un altre fet que marcarà diferències. Tradicionalment, a Espanya els hotels han invertit poc en tecnologia perquè aquesta aposta l’han fet els touroperadors o intermediaris. Segons Schoenenberger, en la mesura que sigui cada vegada més important accedir directament al consumidor final, la tecnologia assumirà un paper més destacat per poder tenir una bona posició a internet i facilitar l’accés als allotjaments. En definitiva, el consumidor turístic cada vegada comptarà més amb les tecnologies per prendre decisions.

En els propers anys els hotels també hauran de tenir present tots els aspectes relacionats amb el capital humà. Segons l’estudi de Deloitte, les persones marcaran la diferència en positiu o en negatiu i per això convindrà que els treballadors tinguin un compromís més elevat amb el projecte empresarial.

En relació a la sostenibilitat segons Jordi Schoenenberger, el consumidor no està disposat a pagar per aquest valor afegit. En qualsevol cas, qui pot obligar a un canvi de tendència és el turista i d’aquesta manera, la indústria evolucionarà en aquest àmbit.

En els propers anys també serà important que les companyies hoteleres tinguin models de negoci molt àgils per poder donar resposta a situacions imprevisibles com per exemple la cancel•lació de reserves per una vaga d’avions o situacions climatològiques adverses. En el capítol de recomanacions, els hotels hauran de tenir molt clar quin és el perfil de turista que vol, què els pot oferir i saber quin preu està disposat a pagar.

En el torn de debat posterior a l’exposició de les conclusions de l’estudi, Neus Carruesco, Sòcia-directora de Oui Sell You va fer referència a les noves experiències que buscarà el turista emergent relacionat amb el Baby Boom ja que suposarà una oportunitat de creixement pels establiments vinculats al Life Style (estil de vida). D’altra banda, Carruesco va diferenciar la importància de les marques amb els productes que s’ofereixen. Mentre la marca estableix conceptes i valors estàndard que poden potenciar la demanda, el producte és el que acaba oferint satisfacció al turista.

Per la seva banda, Joan Molas, President de la Confederació Espanyola d’Establiments Hotelers i Allotjaments Turístics va posar de manifest que Espanya hem assolit un nivell de confort i de relació qualitat preu excepcional per damunt de la mitjana d’altres països. Per contra, és un sector que pràcticament no ha invertit en innovació perquè s’ha preocupat més en el model de creixement.

Tot i així, la situació està canviant. Si fa 10 anys el 80% dels hotels no tenia pàgina web ara en canvi la situació s’ha invertit. Molas creu que el turista dels països emergents amb gran potencial de creixement com apunta l’estudi de Deloitte prioritzarà viatjar a l’interior del seu país abans que desplaçar-se a d’altres territoris més llunyans. El president de la confederació espanyola d’hotelers confia en les generacions més joves com a target potencial de creixement en el turisme malgrat que tindran disponibilitat de rendes més baixes que el Baby Boom. D’altra banda, Molas reivindica l’explotació del turisme vinculat a l’especialització com el religiós, el cultural o el gastronòmic que tants bon resultats està donant actualment.

Un altre dels experts que va participar a la taula de debat, David Peguero, Director de CETT Consultors va manifestar que els hotels espanyols tenen un nivell molt alt de qualitat i per això el client prioritza el factor preu i localització de l’establiment. En opinió de Peguero, tot i que els hotels estan fent un esforç extraordinari per ajustar els preus, el model low cost ha arribat al seu límit i cada vegada seran més cars els desplaçaments aeris de llarga distància.

Per la seva banda, Roberto Torrregrossa, Director de la zona 5 estrelles i càtering Prats Fatjó del Grup Husa va explicar que malgrat que la conjuntura econòmica encara està travessant dificultats s’estan produint alguns canvis com per exemple en l’àmbit de la comercialització i en els propers 5 anys encara evolucionarà més. Tot sembla indicar, segons Torregrossa que estem davant d’una gran reconversió en els models de comercialització. En canvi es va mostrar més pessimista en relació a la sostenibilitat com a factor diferencial dels hotels ja que l’experiència ha demostrat que el turista estranger no està disposat a pagar més per aquest valor afegit. El responsable del Grup Husa està convençut que la qualitat del servei i la formació seran determinants en la diferenciació dels establiments hotelers però cal un canvi de mentalitat important per part dels quadres directius perquè han d’estar més ben preparats per gestionar persones i talent.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada