“DIVERSIFICAR L'OFERTA TURÍSTICA DE BARCELONA OFERIRÀ LA POSSIBILITAT DE POTENCIAR EL TURISME DE QUALITAT"

“Diversificar l’oferta turística de Barcelona oferirà la possibilitat de potenciar el turisme de qualitat”

Representants dels diferents grups municipals a l’Ajuntament de Barcelona analitzen quin ha de ser el model turístic abans de les eleccions del 22 de maig.

La sostenibilitat social i ambiental, el finançament, la seguretat, la imatge de la ciutat, el perfil del turista i el partenariat públic- privat són els principals eixos del debat .


En un context pre-electoral, el passat 28 d’abril, l’Observatori CETT va reunir els representants dels grups municipals a l’Ajuntament de Barcelona per debatre i analitzar quin ha de ser el model turístic de la ciutat en els propers anys. Un sector que representa el 14 % del PIB i del qual depenen més de 100 mil llocs de treball, aproximadament el 10% de la població ocupada. A la taula hi van participar Jordi William Carnes, representant del grup municipal del PSC i Primer Tinent d’Alcalde i Regidor de l’Ajuntament de Barcelona; Sònia Recasens, Regidora-Portaveu adjunta del Grup municipal de CiU; Javier Mulleras, Regidor d’economia del Grup municipal del PP; Ricard Gomà, President del Grup municipal Iniciativa per Catalunya Verds-Esquerra Unida i Alternativa i Segon Tinent d’Alcalde a l’Ajuntament de BCN; i Jordi Portabella, candidat de la la coalició Unitat per Barcelona i Regidor i President del Grup municipal d’ERC.

El Primer Tinent d’Alcalde a l’Ajuntament de Barcelona, Jordi William Carnes, va posar l’accent en els objectius fixats en el Pla Estratègic de Turisme com a principals eixos de futur. Per aquest motiu i segons William Carnes, cal ampliar les destinacions turístiques de la ciutat i descentralitzar alguns emplaçaments emblemàtics com són Ciutat Vella, la Sagrada Família o el Parc Güell ja que d’aquesta manera la ciutat es beneficiarà de la riquesa que ofereixin altres indrets.

En quant a la governabilitat, el representat del grup municipal del PSC va esmentar la importància que en la gestió turística hi estiguin implicats els hotelers i les agències turístiques però també operadors com el port, l’aeroport, els equipaments sanitaris, esportius i culturals, entre altres, per què permetrà potenciar Barcelona com a destinació turística. William Carnes també va demanar actuar amb criteris de sostenibilitat ja que és important que el ciutadà percebi el turisme com un element de riquesa i no com un problema tenint en compte que en alguns indrets es produeixen problemes de convivència. En quant el perfil del visitant, Barcelona ha de captar tot el ventall possible, inclòs el de motxilla o low cost, donat que també donen feina a un segment del sector.

Per a la representant de CiU, Sònia Recasens, Barcelona compta amb bones icones turístiques i una marca molt reconeguda arreu del món però també va reconèixer alguns punts febles com una excessiva concentració de visitants en determinats indrets de la ciutat que acaba provocant una certa tensió amb els ciutadans i el model de finançament. Per aquest motiu, Recasens va remarcar la necessitat de recaptar més diners per seguir promocionant la marca Barcelona que en cap cas haurien de venir de la taxa turística sinó de l’IVA i per tant, del què consumeixen els turistes. En opinió de Recasens cal apostar per un turisme sostenible tant des del punt de vista mediambiental -conservant la riquesa patrimonial- ,econòmic amb fórmules de finançament a través de l’IVA i socialment, oferint una ciutat neta, segura i cívica. Davant la forta competitivitat d’altres ciutats europees, el repte passa per l’especialització amb l’objectiu d’allargar la permanència i el retorn dels visitants. Tanmateix, Recasens també va apuntar que el turisme de qualitat no és contradictori amb el perfil de low cost o el turista de motxilla i per això ha d’haver-hi espai per a tothom. Per finalitzar, un punt en el qual va fer especial incís va ser en el de la inseguretat ciutadana i com està afectant de forma preocupant la visió que els turistes s’enduen de Barcelona.

Pel representant del grup municipal del PP, Javier Mulleras s’ha de potenciar una marca turística de qualitat que permeti al sector privat més marge de maniobra en les seves accions i el seu desenvolupament. Segons Mulleras, s’hauria d’afavorir la diversitat i l’ excel•lència de l’oferta turística al mateix temps que s’hauria de prioritzar la professionalització d’aquest sector amb l’objectiu d’oferir més serveis de qualitat enfront d’aquell turisme que només repercuteix en costos i no en beneficis.

Segons el representant del PP, és fonamental que l’Ajuntament de Barcelona garanteixi més seguretat ja que segons al seu entendre aquest és un dels principals problemes que té el turisme de la ciutat actualment. En aquest sentit, va proposar que els turistes puguin fer les denuncies als establiments hotelers com ja es fa en d’altres ciutats europees de forma coordinada amb la Guàrdia Urbana. En el capítol de finançament, Mulleras es va mostrar contrari a la taxa turística perquè situaria Barcelona en desavantatge comparativa respecte altres ciutats com Viena o Paris que no l’apliquen. En canvi, creu convenient que s’apliqui una devolució de l’IVA com per exemple el que paga el turista als hotels per a que retorni al sector turístic de la ciutat i tanmateix, reduir-lo del 8% actual al 4%. En quant el model s’ha d’apostar per la diversificació oferint noves icones d’atractiu turístic, afavorir l’excel•lència de l’oferta i millorar la professionalització del sector per atraure un turisme de més qualitat .

D’altra banda, en el transcurs de la seva intervenció, el candidat d’Iniciativa per Catalunya Verds-Esquerrra Unida i Alternativa, Ricard Gomà va posar de manifest que en els últims anys ha emergit una certa sensació de problemes d’encaix des del punt de vista social i econòmic entre el model turístic i el model de ciutat que ha acabat provocant problemes de convivència. Segons Gomà, en aquest sentit ha estat molt positiu el Pla Estratègic de Turisme perquè ha permès compartir de manera plural nous horitzons per aquest sector.

Respecte el canvi de model, el representat del grup d’Iniciativa- Esquerre Unida, va assenyalar tres eixos fonamentals: passar d’un turisme de quantitat a un altre de un perfil de més qualitat, canviar el model de govern que des de la vessant institucional ha d’assumir un lideratge obert a la pluralitat dels agents del sector, i en darrer terme, diversificar l’oferta amb l’aposta de noves icones turístiques. D’aquesta manera, segons Gomà, es podrà aconseguir un model molt més sostenible i desestacionalitzat.

Des de la perspectiva de finançament Gomà va defensar la taxa turística perquè situaria Barcelona en la primera divisió del turisme mundial al costat de ciutats com San Francisco, Nova York i Tòquio, però sobretot, perquè significa corresponsabilitzar als visitants amb els impactes socials i ambientals. Tanmateix, en el seu torn de paraula també va exposar la conveniència d’apostar per l’ocupació i la formació de qualitat a través d’aliances amb universitats i empreses turístiques.

Un altre del participants a la taula rodona, el candidat de la coalició Unitat per Barcelona i President del Grup Municipal d’ERC, Jordi Portabella va exposar que el turisme de la ciutat depèn de la seva identitat i singularitat. Aquestes senyes, precisament són les que provoquen que els turistes tornin a visitar-nos.

Portabella també va explicar que s’han d’obrir noves oportunitats que vinculin el turisme amb els sector més tecnològics. Per això, el propòsit és crear un cluster turístic que vinculi la restauració i el comerç per a que es puguin obrir noves vies que diferenciïn Barcelona com una ciutat intel•ligent que inclou factors de sostenibilitat social i ambiental. Així doncs, els reptes de la ciutat són qualitatius en detriment dels quantitatius vinculats a processos innovadors. Segons el president del grup municipal d’ERC i coincidint amb la resta de formacions polítiques, s’ha de fer un esforç per descentralitzar i desestacionalitzar l’oferta actual potenciant noves icones i creant nous esdeveniments que consolidin aquests objectius. Portabella també va esmentar que l’estil de vida de la ciutat influeix en el comportament dels turistes i en aquest àmbit l’Ajuntament hi té un paper fonamental per millorar la convivència amb els veïns de la ciutat.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada